Cофізми в математиці
Тисячи шляхів ведуть до
помилки, до істини – тільки один.
Жан-Жак Руссо.
З античних часів математику вважають наукою точною,
що не терпить помилок, вимагає ясності понять та тверджень, нічого не сприймає
без доведень, проголошує красу та велич логічних міркувань. За словами Ж.Фабра
"математика - дивовижна вчителька в мистецтві спрямовувати думки, наводити
порядок там, де вони не впорядковані, викорчовувати безглуздя, фільтрувати
брудне і наводити ясність". Помилки в міркуваннях, найчастіше виникають через порушення законів формальної
логіки, основи якої заклав визначний давньогрецький філософ Арістотель (праці
"Категорії", "Про тулмачення", "Перша аналітика",
"Друга аналітика", "Топіка").
Помилки, пов'язані з
порушенням законів логіки та законів
математики бувають двох типів: паралогізми і софізми. Паралогізми (з грецької -
неправильне) - це хибне міркування, логічна помилка, допущена не навмисне, а
через втрату послідовності в міркуваннях чи порушення одного з законів логіки.
Паралогізми в математиці неприпустимі, бо де є місце помилці, там вже немає
місця математиці. Зовсім інша ситуація з софізмами. Софізми (з грецької -хитрий
викрутас, вигадка, хитрий умовивід) - це міркування навмисне побудовані так, що
вони містять логічну помилку і, звичайно, приводять до хибних висновків.
Засновником школи софістів був давньогрецький філософ Протогор із Адбери (бл. 480 - бл.410 до р. х.).
Введення софізмів
сприяло вдосконавленню ораторського мистецтва, підвищенню логічної культури
мислення. Щоправда, пізніше в деяких філософів-софістів мистецтво софістики
перетворилося на суперечку заради суперечки. Різні приклади софізмів наводить у
своїх діалогах Платон (427 -347 до р. х.). Евклід ( 1V ст. До р. х.)створив
дивовижний збірник "Псевдарій",який на жаль не дійшов до нас. Це був
перший збірник саме математичних софізмів та парадоксів. Вперше аналіз та
класифікацію софізмів дав Арістотель у
трактаті "Про софістичні спростування". На сьогодні софізми, і
зокрема математичні, навчають мислити , доводити й спростовувати, чітко
висловлювати свої думки; вони здивовують та захоплюють, дають поштовх для
творчості, пошуку нового, відкриттів. Найчастіше софізми та паралогізми
виникають, коли міркування порушують закони логіки: закон тотожності, закон
суперечності, закон виключного третього, закон достатьньої підстави.
Закон тотожності вимагає, щоб одна і та сама думка, яка
наводиться в даному умовиводі, при повторенні мала однаковий зміст. При
порушенні цього закону виникають помилки трьох видів: еквівокація, логомахія і
амфіболія. Суть помилки еквівокації (з латинської - такі,
що звучать однаково) в тому, що в міркуваннях використовують багатозначне ім'я
предмета, то в одному, то в іншому значенні, вважаючи це ім'я однозначним.
Наприклад: "Кожен метал є елементом. Латунь - метал. Отже, латунь є
елементом." Неправильний висновок зумовлений помилкою еквівокації. У
першому реченні слово "метал" використано у значенні хімічного
елемента, в другому йдеться про сплав металів - речовину, яка має фізичні
властивості металу: ковкість, електропроводність, металевий блиск тощо. У
математиці помилка еквівокації маайже неможлива і завжди очевидна, оскільки
вимога відсутності омонімії не допускає двозначності понять,використаних у
математичних міркуваннях.
Іноді під час дискусії один з
її учасників використовує деяке багатозначне ім'я в іншому значенні ніж його
опонент. Суперечка може бути нескінченою. Такий диспут називається логомахією
(з грецької - словесна суперечка ). Логомахією називається також диспут,який не
дає нічого суттєво важливого. Амфіболія (з грецької -
двозначність) виникає, коли використовують речення, яке можна тулмачити
по-різному. Наприклад, відома фраза "Страчувати не можна помилувати"
допускає два протележні тулмачення.
Закон суперечності (латинська назва - Lex
contradictionis) полягає в тому, що не можуть бути одночасно істиними два
протележні висловлювання про один і той самий об'єкт, взятий в один і той самий
час і в одному й тому самому розумінні. Закон суперечності пов'язаний з так
званими контрарними (з латинської - протележний) протележностями. Це вид
протележностей, коли зіставляється загальностведжувальне і
загально-заперечувальне висловлювання: "Всі ромби - опуклі
чотирикутники", "Жоден ромб не є опуклим чотирикутником".
Цікаво, що обидві контрарні
протилежності можуть бути хибними: "Всі прості числа непарні",
"Всі прості числа парні", тобто існує третя можливість - "Існує
єдине парне просте число". Оперуючи з контрарними протележностями,
потрібно дотримуватися правил: 1) з істиності одного з контрарних висловлювань
випливає хибність іншого; 2) з хибності одного з контрарних висловлювань не
можна встановити істинність контрарного щодо нього висловлювання (воно може
бути як істинним, так і хибним). У цому фундаментальне значення закону
суперечності для людського мислення - з хибності випливає і істина , і
хибність.
Закон виключеного третього ( латинська назва - Lex
exclusi tertii sive medii inter duo contradictoria) стверджує, що з двох
суперечливих висловлювань, де розглядається один і той самий об'єкт в один і
той самий час, одне обов'язково істинне. Цей закон поширюється на так звані контрадикторні
(з латинської - суперечливий) проте-лежності. Це вид протележностей, коли
зіставляються: загальностверджувальне і частиннозаперечувальне висловлювання (
"Всі парні числа складені", "Деякі парні числа не є
складеними" ) або загальнозаперечувальне і частинностверджувальне (
"Навколо будь-якого неправиль-ного багатокутника не можна описати
коло", "Навколо де-яких неправильних багатокутників можна описати
коло" ). Одне з контрадикторних висловлювань обов'язково істинне, інше -
неодмінно хибне, третього бути не може. Цей закон відіграє в математиці дуже
важливу роль. Він лежить в основі опосередкованих доведень.
Закон достатньої підстави вимагає, щоб кожна істинна думка була
обгрунтована іншими думками, істинність яких доведено. За законом достатньої
підстави наші висловлювання повинні бути внутрішньо пов'язаними, випливати одне
з одного (наступне з попереднього), обгрунтовувати одне одне.
Отож бо помилки йдуть від порушень законів логіки,
або інших математичних законів. Паралогізми чекають на неуважних або
недостатньо натренованих у складному мистецтві міркувань. Софізми - навмисне
розставлені логічні пастки. Але бувають й інші, тривожніші, справді
катастрофічні ситуації в пізнавальній діяльності людини. Іноді правильні
формально-логічні міркування приводять до результатів, які не узгоджуються з
загальноприйнятою думкою, здаються безглуздими. Це парадокси (з грецької -
несподіваний, дивовижний). Давньогрецький філософ Діодор Кронос, не розв'язавши
однієї з найдавніших логічних загадок - парадоксу Евбуліда, помер від розпачу,
а інший філософ Філет Косський, зазнавши такої самої невдачі, кінчив життя
самогубством. Ще складнішими були парадокси (апорії) Зенона Елейського.
Парадокси виникали і виникають в усіх галузях людської діяльності. Вивчення парадоксів,
спроби їх розгадати й знешкодити мають не тільки теоритичний інтерес. Якщо в
логіці Й математиці можливі парадокси, то де гарантія, що в складну програму
ЕОМ, яка керує, наприклад деякими життєвоважливими процесами, не прослизне один
з них? Тоді такий парадокс може обернутися трагічними подіями в реальності.
|