Застосування
інформаційно-комунікаційних технологій на уроках
математики
(Гладунова В.Г. учитель математи Донецького технічного
ліцею)
Рівень розвитку сучасного суспільства визначається його інтелектуальним
потенціалом, а саме спроможністю виконувати, засвоювати та використовувати на
практиці нові знання та технології. При цьому, природним базисом сучасного
суспільства є, перш за все, освіта. Отже, модернізація навчального процесу
повинна не тільки відповідати але й випереджати розвиток суспільства в
цілому.
Застосування інформаційних технологій в освітньому процесі дозволяє
підвищувати ефективність навчання, робить урок нетрадиційним, цікавим,
насиченим. Актуальність теми зумовлена необхідністю в розробці методичних
підходів до впровадження інформаційно-комунікативних технологій в процес
викладання математики.
Реалізація можливостей інформаційно-комунікативних
технологій, розумне, методично обгрунтоване їх використання дозволить зробити
урок більш динамічним, матеріал – більш наглядним і зрозумілим, підвищить
зацікавленість учнів у вивченні предмету. ІКТ можна використовувати на різних
етапах процесу навчання: при поясненні нового матеріалу, закріпленні,
повторенні, узагальненні та систематизації, як тренажер, засіб діагностики і
контролю, в домашній та позакласній роботі.
Процес інформатизації, що охопив сьогодні всі сторони життя сучасного
суспільства, до пріоритетних напрямків відносить інформатизацію освіти,
вважаючи її першоосновою глобальної раціоналізації інтелектуальної діяльності
людини.
ІКТ – це сукупність взаємопов’язаних загальних принципів
і концепцій, стандартів і правил, теоретичних новацій, які визначають не лише
функціонування, а й розвиток освітніх і інноваційних структур.
Сучасні мультимедійні технології дозволяють представити матеріал яскраво,
наглядно, дають можливість активізувати пізнавальну діяльність учнів.
Мультимедіа технології – спосіб підготовки електронних документів,
включаючи візуальні та аудіо ефекти, мультипрограмування різноманітних
ситуацій.
Застосування ІКТ в освіті базується на розв’язанні
наступних задач:
- розробка мультимедійних електронних
освітніх ресурсів, в тому числі й лабораторних практикумів,
навчально-методичних комплексів, конрольно-вимірювальних матеріалів, тощо;
- впровадження електронних навчальних
систем та відпрацювання на їх основі методичних аспектів застосування
технології e-learning;
- організація регламентованого доступу
учнів до інформаційно-освітнього контенту;
- гнучка система пошуку інформації та взаємообміну.
Способи використання інформаційних технологій дуже
різноманітні і дозволяють:
- змінювати характер розвитку, придбання
та розповсюдження знань;
- відкривати можливості для оновлення
змісту освіти та методів викладання;
- розширювати доступ до загальної та
професійної освіти;
- змінювати роль вчителя в навчальному
процесі (постійний діалог, який дозволяє перетворювати інформацію в знання і
розуміння).
В цілому можна виділити три способи застосування ІКТ в
освіті:
1. Одинична медіа: модель, в якій домінуючим засобом навчання є друкований
матеріал, майже відсутня взаємодія, що наближає цю модель до традиційної.
2. Мультимедіа. В даній моделі використовуються різноманітні посібники, в тому
числі й друковані, комп’ютерні програми навчального призначення на різних
носіях, тощо. Але ж при цьому домінує передача інформації в «один бік».
3. Гіпермедіа. Це модель третього покоління, яка передбачає використання нових
інформаційних технологій при домінуючій ролі ІКТ.
Ефективність будь-якого виду навчальної
діяльності пов’язана з рівнем мотивації її у учнів, готовності учнів до того чи
іншого виду роботи.
Першим з програмних засобів, який я
застосувала на уроці з використанням мультимедійної дошки став електронний
навчальний посібник «Планіметрія» з серії «Домашній комп’ютер і школа»,
розроблений навчально-демонстраційним видавницьким центром (КУДИЦ). І це була
моя помилка. Не тому, що посібник не відповідає програмним вимогам, а, перш за
все тому, що учні були не готові до сприйняття так поданої їм інформації.
Якби я вчасно не зрозуміла це, урок міг перетворитися
просто на перегляд поданого матеріалу, як «мультика». Стало зрозуміло, що до
роботи з мультимедійною дошкою учнів необхідно підготувати, вводити такі види
роботи дозовано.
Спробую
визначити кілька основних напрямків застосування ІКТ на різних етапах уроку, на
різних уроках:
1. Застосування презентацій:
- для мотивації вивчення теми чи окремих
її понять;
- знайомства з історією питання;
- перевірки домашнього завдання ( для
демонстрації на інтерактивній дошці
розв’язання найскладніших задач, аналізу розв’язань, тощо);
- перевірки знань (математичний диктант,
тест…);
- актуалізації знань (повторення понять,
необхідних для вивчення теми);
- вивчення нового матеріалу (демонстрація
фігур, доведення теорем, виведення
формул, …);
- закріплення вивченого (вправи для
усного розв’язання,…);
- узагальнення знань.
Звичайно, зручніше працювати з
матеріалом, який ти підготував власноручно, використовувати елементи уроку з
використанням інтерактивної дошки. Якщо інтерактивна дошка використовується на
всіх етапах уроку, то презентації можна вважати взагалі-то міні-конспектами
уроку.
2. Використання мультимедійних посібників.
Використання мультимедійного посібника "Функції та
графіки" прекрасно ілюструє побудову графіків елементарних і більш складних функцій і перетворення графіків. На уроках математики я застосовую спеціалізовані програми, такі як "Жива геометрія", "Жива математика", "Репетитор по
математике", тощо. Застосування програмних продуктів дозволяє візуалізувати і зробити більш наглядними багато математичних понять і абстракцій, дозволяє розвивати просторове уявлення, організовувати контроль знань. При застосуванні їх разом з традиційними формами роботи на уроці дозволяють отримувати хороші результати.
3. Використання Інтернету.
Інформаційні комп’ютерні технології надають учням можливості самостійного дослідницького
пошуку матеріалів, опублікованих в Internet для підготовки докладів
і рефератів, надають допомогу в пошуках відповідей на проблемні питання.
Крім розв’язання розглянутих задач навчання, важливою
перевагою використання інформаційних
технологій є можливість накопичувати і класифікувати допущені учнями помилки,
з’ясовувати причини їх виникнення. Вони
ж сприяють, при необхідності, корегуванню змісту, організації і методики навчання учнів.
Приорітетні напрямки в роботі з використанням інформаційних
технологій на уроці: - скорочення часу при виробітку технічних навичок учнів;
- збільшення кількості тренувальних завдань;
- досягнення оптимального темпу роботи учня.
Діалог з комп’ютером набуває характеру навчальної гри, і у більшості дітей
підвищується мотивація навчальної діяльності.
На основі власного досвіду, хочу відмітити, що
комп’ютерне навчання дійсно є ефективним, так як дозволяє індивідуалізувати і
диференціювати процес навчання, стимулювати пізнавальну активність і самостійність,
розвиток творчих здібностей, прививає навички дослідницької діяльності, формує
культуру навчання. Використання інформаційних технологій не замінює вчителя, воно наповнює його діяльність новим змістом, дозволяє зосередитися на учнях.
Отже, можна
сміливо стверджувати: застосування ІКТ – реалія сучасного уроку.
Джерело: http://metodportal.net/node/14364 |